باتری اتمی به نوعی از باتری ها گفته می شود که صفحات داخل آن قبل از ساخت، شارژ شده و به صورت دسته صفحه درآمده باشد و در نهایت مونتاژ شود.
این باتری که باتری سیلد نیز نامیده می شود ، باتری پلمپ شده ای است که دارای درپوش یکپارچه ای می باشد. باتری اتمی بر خلاف باور عمومی دارای الکنرولیت می باشد. اما به دلیل جنس خاص صفحات داخل آن، نیاز به افزودن آب مقطر ندارد. راه شناخت این گروه از باتری ها از روی ظاهر آن ها و نداشتن پیچ برای افزودن اسید می باشد.
این نوع باتری با استفاده از دو نوع فناوری کلسیم - کلسیم ویا کلسیوم - سیلور ساخته شده است. این دو نوع جدید ترین مدل هستند و نسبت به سایر باتری ها قیمت و طول عمر بیشتری دارند. لازم به ذکر است که شرکت کارن باتری هیرو(سهامی خاص) به عنوان نماینده مجتمع صنعتی سپاهان باتری ، عرضه کننده مستقیم وبدون واسطه انواع باتری خودرو از جمله باتری اتمی (سیلد) وباتری اسیدی به قیمت مصوب نمایندگی در سراسر ایران میباشد .
باتری های خودرو به دو دسته باتری های با مراقبت کم (low maintanance) که به آن باتری اسیدی گفته می شود و باتری های بدون مراقبت (free maintanance) که باتری های اتمی می باشند تقسیم می شوند. تفاوت اصلی باتری های اتمی و اسیدی جنس الکترولیت به کار رفته در آن می باشد. در باتری های اسیدی جنس صفحات الکترولیت سرب است و از شش صفحه سربی دارای قطب مثبت و منفی که در محلول آب و اسید سولفوریک قرار گرفته اند تشکیل شده است. از واکنش بین صفحات و محلول الکترولیت الکترون آزاد می شود. به دلیل شناور بودن صفحات در محلول باید سطح محلول الکترولیت در باتری های اسیدی چک شود و در صورت کاهش آب مقطر به آن اضافه شود به همین دلیل به آن باتری نیاز به مراقبت گفته می شود. تشخیص باتری های اسیدی به راحتی با شش درب قرار گرفته روی آن که قابل باز شدن هستند امکان پذیر است.
باتری های اتمی نیز دارای الکترولیت می باشند اما جنس الکترولیت آن از کلسیم یا سیلور می باشد. به دلیل جنس صفحات باتری اتمی سطح الکترولیت آن ها کاهش نمی یابد و نیاز به چک کردن ندارد. تشخیص میزان شارژ این باتری ها به راحتی با چک کردن چراغ روی باتری انجام می شود که شامل سه حالت سبز نشان دهنده شارژ بودن، سیاه نشانه ضعیف شدن شارژ باتری و سفید نشانه تخلیه باتری است.
باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی دارای طول عمر بیشتر و الودگی کمتر به دلیل نداشتن درب است. تولید باتری اسیدی به دلیل افزایش الودگی کمتر شده است و باتری های اتمی تولید بیشتری در کارخانجات در ایران و سایر کشور ها دارد.
عمر باتری ماشین بستگی به نوع باتری، کیفیت و نحوه نگهداری آن دارد. باتری اتمی از فرایند رادیواکتیو برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند و به همین دلیل طول عمر بیشتری نسبت به باتری های معمولی دارد. از لحاظ ساختاری این نوع باتری ها برای طول عمر بین 5 تا 10 سال ساخته می شوند اما این طول عمر تا حد ریادی به نحوه استفاده از باتری دارد. در صورت استفاده مکرر وشار و دشارژ شدن زیاد باتری عمر آن کاهش می یابد. رعایت موارد زیر می تواند باعث افزایش عمر باتری خودرو شما به بیشتر از 5 سال شود:
روش های تبدیل انرژی در این نوع باتری ها به دو صورت تبدیل حرارتی و غیر حرارتی است. در روش تبدیل حرارتی خروجی از تفاوت دمایی حاصل می شود و شامل جنراتور های ترموالکتریک و ترمیونیک می شود. تبدیل غیر حرارتی به جای استفاده از انرژی حرارتی از استخراج انرژی هسته برای چرخش الکترون و تولید انرژی استفاده می کند.